وكيل سفته در تهران
نوشته شده توسط : ابراهیم مشهدی

 

وكيل سفته در تهران

سفته سندي است كه به موجب آن امضاكننده متعهد مي‌شود مبلغي را در تاريخ معين يا در صورت مطالبه به نام دارنده يا شخص معين يا در حواله او بپردازد. در سفته علاوه بر امضاء يا مهر متعهدله بايد مبلغ تعهد، گيرنده و تاريخ قيد شود. 

 

براي وصول سفته دو راه وجود دارد. راه اول از طريق اجراي اسناد رسمي است. چون سفته جزو اسناد الزامي است در صورتي كه دارنده به وظايف قانوني خود عمل كرده باشد مي تواند به اجراي اسناد رسمي واقع در اداره ثبت عليه صادر كننده و ظهرنويس و ضامن مراجعه كند. تقاضاي توقيف اموال غير معارض اشخاص فوق و گيرنده وي.

 

راه ديگر از طريق مراجع قضايي است. دارنده سفته عليه يك يا همه مأموران سند تجاري اقامه دعوي مي كند و در صورتي كه منجر به محكوميت قطعي صادركننده شود و در صورت عدم تحصيل مال از محكوم له، مي تواند جلب محكوم له را درخواست كند. شخص بر اساس قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي.

 

سفته داراي اعتبار قانوني است و در صورت احراز شرايط قانوني از طريق مراجع قانوني و قضايي قابل وصول است. براي اين منظور فرم سفته توسط مرجع ذيربط چاپ و به اشخاص حقيقي در بانك ها فروخته مي شود. اين سفته ها داراي مهر و شماره خزانه داري كل است. در اين فرم ها سقف مبلغ اعتبار سفته مشخص شده است. مثلاً اگر در حاشيه اگر در سفته نوشته شده باشد: «سفته تا يك ميليون ريال» به اين معناست كه متعهد در اين سفته فقط تا سقف يك ميليون ريال تعهد دارد. بنابراين عدد درج شده در رديف مبلغ سفته نمي تواند بيش از يك ميليون ريال باشد. روي سفته، قيمت سفته درج شده است كه هم قيمت سفته و هم سقف اعتبار سفته را نشان مي دهد. ماده 308 قانون تجارت دارنده سفته علاوه بر امضا يا مهر بايد تاريخ داشته باشد و شامل موارد زير باشد:

 

مبلغي كه بايد با تمام حروف پرداخت شود

دريافت كننده وجه

تاريخ پرداخت

سفته در واقع سندي است كه به موجب آن شخص متعهد مي شود در زمان معيني مبلغي را به دارنده آن بپردازد. نام ديگر سفته «فات تالاب» است كه با صدور آن، صادركننده متعهد مي شود وجه مندرج در سند تجاري را به نام شخص معين يا در حساب دارنده حواله كند (و يا مبلغ سفته به مبلغ تعيين مي شود). به شخص معيني (كه در متن سفته قيد شده است) نام او قيد شده است) يا به هركسي كه اعلام كرده پرداخت مي شود.

 

عبارت (به سفته) در واقع به فردا اين اختيار را مي دهد كه سفته را به ديگري منتقل كند) تا در تاريخ مقرر پرداخت كند. سفته علاوه بر داشتن امضا يا مهر بايد شامل نام متعهد، مبلغ تعهد، تاريخ و گيرنده نيز باشد.

 

به طور كلي مي توان گفت سفته يك سند تجاري خاص و يك وسيله پرداخت غير پولي است كه امروزه بسيار مورد استفاده قرار مي گيرد و حتي از دكه هاي روزنامه فروشي نيز مي توان به راحتي سفته خريداري كرد اما بهترين و مطمئن ترين راه براي خريد سفته به شعب بانك ملي مراجعه كنيد. همچنين زماني كه دارنده سفته بخواهد از فردي سفته بگيرد، مي تواند از ضامن بخواهد پشت سفته را امضا كند تا در صورت عدم پرداخت سفته، به ضامن مراجعه كند. ضامني كه ضمانت نامه را بر عهده گرفته است و دارنده مي تواند با امضاي پشت سفته آن را به ديگري منتقل كند.

 

انواع سفته در تهران

سفته به جهات زير صادر مي شود:

 

براي تضمين بازپرداخت وام

براي اطمينان از اينكه كار به خوبي انجام مي شود

معمولاً كارفرمايان هنگام عقد قرارداد با پرسنل خود درخواست سفته مي كنند تا كارگران و كارمندان را ملزم به انجام وظايف خود كنند.

 

روش هاي وصول سفته در تهران

در صورت عدم پرداخت مبلغ سفته در مهلت تعيين شده و يا عدم رعايت ضوابط مندرج در قرارداد با كارفرمايان به دليل اينكه سفته يكي از اسناد لازم الاجرا است، دارنده مي تواند از طريق اجراي رسمي اقدام نمايد. مدارك ثبت نام

 

دارنده سفته بايد ظرف ده روز پس از موعد مقرر نسبت به مطالبه آن اقدام كند، در اين صورت مي تواند به اداره ثبت مراجعه و تقاضاي توقيف مال غير معترض صادركننده و ظهرنويس و ضامن را بنمايد. سفته جهت وصول مطالبات خود و در صورت عدم اقدام در موعد مقرر ديگر از مزاياي سند تجاري برخوردار نخواهد بود و فقط مي تواند نسبت به اقدام نمايد.

صادر كننده در صورت پيدا نشدن اموال مجري مي تواند با استفاده از قانون نحوه اجراي محكوميت هاي مالي نسبت به دستگيري محكوم له تا زمان وصول كامل بدهي اقدام كند و يا از طريق مراجع قضايي و تشكيل پرونده با كليه اشخاص فوق اقدام نمايد. يك دادخواست





:: بازدید از این مطلب : 124
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 30 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: